niedziela, 9 lutego 2014

Retro pasjonatki: sekcja DYSK

Sekcja DYSK Fot. Cezary Pomykało
Zapraszam Was dzisiaj do rozmowy z Natalią Alicją Bąk, członkinią sekcji DYSK, działającej w ramach Stowarzyszenia Grupy Historycznej "Zgrupowanie Radosław".

                                                            Jak to się zaczęło
Od dziecka interesowałam się historią Polski, a szczególnie bliskie było mi Powstanie Warszawskie, mimo, że według metryki jestem góralką, nie warszawianką. W 2007 roku przyjechałam do stolicy na inscenizację walk powstańczych na Czerniakowie i już wiedziałam, że chcę być w grupie, która to wydarzenie organizowała. Po powrocie do domu zaczęłam śledzić stronę i forum grupy i okazało się, że takie "pokazowe" elementy to tylko wisienka na torcie, bo głównie zajmują się służbą, udziałem w uroczystościach, pomocą kombatantom i działalnością edukacyjną. I to mnie nakręciło jeszcze bardziej, jestem aktywistką, instruktorem harcerskim i od zawsze lubiłam dużo robić, nie tylko dla siebie ale i dla innych. W końcu doczekałam się 2010 roku, kiedy przyjechałam do Warszawy na studia i mogłam oficjalnie wstąpić do grupy.
Natalia Alicja Bąk Fot. Cezary Pomykało
                                                            Czym jest sekcja DYSK
 Sekcja DYSK to część Stowarzyszenia Grupy Historycznej "Zgrupowanie Radosław" i należą do niej wszystkie panie z grupy. GH "Zgrupowanie Radosław" powstała na fali obchodów 60. rocznicy wybuchu Powstania, niedługo potem podzieliło się na sekcje i wtedy powstał właśnie DYSK, czyli sekcja odtwarzająca Oddział Dywersji i Sabotażu Kobiet AK.
Początkowo sekcja zajmowała się tylko tym, czym cała grupa: dziewczyny wystawiały sztandary, edukowały, pomagały Powstańcom itp. Tuż przed moim dołączeniem do grupy nastąpiły spore zmiany osobowe i pań było zaledwie kilka. Ponieważ już wcześniej byłam zafascynowana modą przedwojenną pomyślałam, że można nieco rozszerzyć naszą działalność.
I tak do naszych zwykłych obowiązków, które już i tak zajmują niemało czasu, doszło kompletowanie strojów, zgłębianie tajników fryzur i makijaży, zajęcia z szycia, dziergania i wiele innych "babskich" zajęć. 
Sekcja liczy obecnie 15 osób, a cała Grupa około 60 plus trzydzieścioro dzieci w sekcji "Zawisza". www.radoslaw44.pl
Projekt Epoki Warszawy Fot. Jacek Szycht
                                                                     Wydarzenia
Przygotowania wyglądają rożnie, zależnie od typu wydarzenia. Te mniejsze zazwyczaj są dla nas czymś "normalnym", mamy bowiem około 300 wyjść rocznie! Do większych imprez przygotowujemy się czasem bardzo długo. Podam przykład dużego wydarzenia, które w tym roku odbędzie się już po raz 7 - Katyńskiego Marszu Cieni. Oprócz całej sfery organizacyjnej, w której oczywiście też bierzemy udział, musimy bardzo mocno skupić się na swoim wyglądzie. Podczas tego marszu odgrywamy role żon, córek czy narzeczonych polskich oficerów pomordowanych w 1940 roku na wschodzie. 
Dla oglądających jesteśmy nie tylko "przebranymi modelami", ale jesteśmy wcieleniem tamtych ludzi. Wielu widzów to rodziny pomordowanych, które często w wielkim wzruszeniem dziękują nam mówiąc "Wygląda pani jak moja mamusia!". Naszą rolą jest symboliczne odprowadzenie oficerów, marsz odbywa się w całkowitej ciszy. 
Ponieważ nasza praca to nie tylko "stylizowanie się", ale rekonstrukcja historyczna, trzeba przygotować się naprawdę dobrze. Przede wszystkim oglądamy masy zdjęć i czasopism, czytamy porady z epoki. Potem kompletujemy i dopasowujemy swoje stroje - wszystko musi być idealne! 
Organizujemy tez wewnętrzne warsztaty, gdzie pokazujemy sobie jak się uczesać, jak umalować, a jak wykonać rękawiczki czy filcową broszkę. Na koniec odprawa, sprawdzenie szczegółów i można czekać na wielką datę. 
W tym roku Katyński Marsz Cieni ruszy 13 kwietnia spod Muzeum Wojska Polskiego i przejdzie tradycyjną trasą.
 Najlepiej śledzić nasz facebookowy profil, aby dowiedzieć się dokładnie gdzie i kiedy będzie można nas zobaczyć. 
Natalia Alicja Bąk Fot. Cezary Pomykało
                                                                   Życie codzienne
Na co dzień studiuję Technologię Chemiczną na Politechnice Warszawskiej, ale pasję związaną z historią realizuję w GH "Zgrupowanie Radosław", w Studenckim Kole Naukowym Varsaviana, pracując jako przewodnik miejski czy wolontariusz w Muzeum Powstania Warszawskiego. Właściwie nie posiadam wolnego czasu, który nie byłby zagospodarowany.
Wpływ Grupy na moje życie jest ogromny, choćby taki, że w szafie brakuje czasem miejsca na współczesne ciuchy! W grupie poznałam też mnóstwo świetnych ludzi, z którymi spotykam się nie tylko na wydarzeniach historycznych. 

Fot. Cezary Pomykało
                                                         Jak trafić do sekcji DYSK
Aby do nas dołączyć należy skontaktować się z sekcyjną, można to zrobić za pośrednictwem naszej strony FB. Po wstępnej rozmowie podejmujemy decyzję, czy zaprosić chętną na spotkanie/zbiórkę/uroczystość.
 Pierwsze trzy miesiące to tzw. okres rekrucki, podczas którego należy skompletować podstawowy strój cywilny na lata 30/40 oraz mundur powstańczy. Okres rekrucki kończy egzamin z wiedzy o Polskim Państwie podziemnym, po jego zdaniu otrzymuje się replikę legitymacji AK i zostaje się pełnoprawnym członkiem Stowarzyszeni.
Grupa Historyczna Zgrupowanie Radosław - strona www/ Facebook 
Sekcja DYSK - Facebook

5 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa grupa :)
    Zapraszam do siebie www.devooted.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiamy je! Są fantastyczne!
    http://e-vintage.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajne dziewczyny, śledzę ich działalność na Facebooku.
    Również zajmuję się z koleżankami II-wojenną rekonstrukcją historyczną, tylko od strony amerykańskiej. Odtwarzamy postacie pielęgniarek US Army w ramach Stowarzyszenia Historycznego V for Victory.
    Nasza strona na FB: https://www.facebook.com/ArmyNurseCorps
    I www: http://shvforvictory.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Co tu dużo pisać - dziewczyny i ich stroje są fenomenalne. Podziwiam za konsekwencję, dbałość o szczegóły, piękne dodatki. Zwróciłam też uwagę na idealnie dobrane buty - nie jest łatwo takie znaleźć...

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis