niedziela, 19 marca 2017

Vintage w sypialni: ulubione przedmioty na toaletce




Toaletka były nieodzownym elementem wystroju kobiecej sypialni lub pokoju pełniącego funkcję garderoby i buduaru. To przy niej ówczesna elegancka kobieta wykonywała codzienne czynności związane z pielęgnacją oraz makijażem. Obecnie mebel ten, uznawany przez wielu za zbędny, pojawia się jedynie w mieszkaniach miłośniczek stylu retro.


Toaletka w stylu retro była obecna na mojej liście marzeń odkąd pamiętam. Mebel ten pojawia się w  niemal każdym filmie z lat 1930 - 1950. Elegancka kobieta szykuje się do wyjścia z domu. Siedzi przed oświetlonym lustrem, na toaletce leżą piękne przybory do pielęgnacji: zestaw do szczotkowania włosów, szklane przybory do przechowywania akcesoriów do makijażu, flakony perfum, puder z dużym puszkiem, pomadka w eleganckim etui. Tutaj zaczyna się i kończy każdy dzień.
Przy poszukiwaniach idealnej toaletki do niewielkiego pokoju liczyły się przede wszystkim względy estetyczne oraz gabaryty. Ze względu na skromne rozmiary mojej sypialni nie mogłam pozwolić sobie na wymarzony mebel z lat 20. lub 30. Postanowiłam kupić toaletkę współczesną, o prostej formie i kolorze pasującym do stojącej już w sypialni białej szafy. Wybór padł na mebel z IKEA: prosty, niedrogi, spełniający wszystkie wyżej wymienione kryteria.


Eleganckie przedmioty na toaletce 

Na toaletce nie mogło oczywiście zabraknąć pięknych przedmiotów, pełniących zarówno funkcje użytkowe, jak i czysto dekoracyjne. Szklane pojemniki to tak naprawdę cukiernice oraz bombonierki, które doskonale nadają się do przechowywania biżuterii (w łazience służą mi za pojemniki na waciki oraz pomadki).


Także pozostałe przedmioty przeznaczone do nieco innych zadań pełnią na mojej toaletce funkcje dekoracyjną. Szklana patera na ciasto została elegancką podstawką pod flakony perfum. Do tego posłużyła mi również metalowa tacka z ozdobnym, ażurowym balkonikiem.


Bardzo lubię eleganckie szklane komplety, na które składają się flakony na perfumy oraz rynienki. Na aukcjach znaleźć można zestawy w stylu art deco w pięknych odcieniach zieleni, łososiowego różu czy kobaltu. Moje flakony nie są tak stare, pochodzą prawdopodobnie z lat 60.





Gdybym miała wskazać ulubione przedmioty, które udało mi się znaleźć w przeciągu ostatnich kilku lat, wybrałabym wazon w kształcie kobiecego popiersia z lat 50. pełniący funkcję pojemnika na pędzle do makijażu oraz ażurowy stojak na pomadki.

Pojemniki retro do przechowywania pędzli do makijażu

Wazony w kształcie główek były niezwykle popularne w latach 1940 - 1970, głównie na terenie Stanów Zjednoczonych, a także w krajach Europy Zachodniej. Sprowadzano je przede wszystkim z Japonii. Często wykonywano podobizny znanych kobiet tamtych czasów ( są główki Jackie Kennedy czy Marilyn Monroe), ale zazwyczaj były to po prostu eleganckie, anonimowe twarze. Główki służyły jako wazony na kwiaty i muszę przyznać, że w tej roli wyglądają naprawdę przepięknie.




Elegancki sposób na przechowywanie ulubionych pomadek

Ażurowy stojak na pomadki pochodzi prawdopodobnie z lat 50. Tego typu przedmioty modne były  w latach 1930-1960. Oprócz wersji wykonanych z metalu popularne były także stojaki porcelanowe - często w  kształcie kobiecej sylwetki. Ten udało mi się znaleźć na Allegro, ale jeśli chciałybyście mieć coś takiego, polecam zajrzeć na Ebay lub Etsy. Wybór jest ogromny, ogranicza was tylko zawartość portfela.  Zauważcie, że współczesne stojaki na szminki to najczęściej brzydkie, plastikowe pojemniki, które nie mają nic wspólnego ze swoimi eleganckimi poprzednikami. Dlatego też pozostałe pomadki przechowuję w dużej kryształowej miseczce. 





Uwielbiam piękne puderniczki vintage! W mojej skromnej kolekcji jest jeden egzemplarz bardzo popularnej w latach 50. marki Stratton. Pierwsze puderniczki Stratton pojawiły się na rynku w 1923 roku, wcześniej firma produkowała igły do szycia. W latach 30. marka zdobył połowę rynku kosmetycznego, dziesięć lat później, z powodu wojny, produkcja spadła drastycznie. Na początku lat 50. wraz z poprawą warunków życiowych, zmianie uległa także sytuacja marki. Stylowa puderniczka stała się jednym z obowiązkowych elementów damskiej torebki. Lata 70. nie były łaskawe dla marki i Stratton powoli zaczął tracić swoją pozycję na rynku kosmetycznym. Mimo wszystko marka założona w 1860 roku działa do dziś i wciąż produkuje eleganckie puderniczki.











5 komentarzy:

  1. Piękne rzeczy trzymasz na swojej toaletce:)))mnie szczególnie podobają się haftowane flakoniki i ten stojak na szminki:)))mam podobny w domu i do tej pory nie wiedziałam do czego służy:)))Pozdrawiam serdecznie:))))

    OdpowiedzUsuń
  2. mogę wiedzieć ile mniej więcej kosztowała Cię ta puderniczka?
    Ogolnie cała kolekcja prezentuje się świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pamiętam dokładnie, myślę, że poniżej 50 zł. Stratton nie jest szczególnie drogi. Polecam aukcje na ebay.co.uk

      Usuń
  3. Przedmioty piękne i funkcjonalne-czego chcieć więcej ;) Grunt to otaczać się właśnie pięknymi przedmiotami-jeżeli oczywiście ktoś ma taką estetykę i zwraca na to uwagę. Śliczna puderniczka! Sama nie mam nic Strattona ale udało mi się upolować na allegro srebrną z której(mimo konieczności czyszczenia bo srebro powoli traci blask i wagi) jestem bardzo zadowolona:D Pozdrawiam! N.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis