sobota, 16 września 2017

Dodatek w stylu retro: wełniana siatka na włosy


Ozdobne oraz ochronne siatki na włosy nie zostały wymyślone w latach 40., ale to właśnie z tą dekadą kojarzone są najbardziej. Początkowo miały spełniać raczej praktyczną funkcję, ale szybko stały się ciekawym dodatkiem wymyślnego upięcia. Gdzie kupić siatkę na włosy w stylu retro? Jak wykonać ją samodzielnie? I najważniejsze: jak wykorzystać ją w stylizacjach? 


Siatki robiono na drutach lub dziergano na szydełku. W latach 40. dzierganie było nie tylko popularnym hobby, którym parała się większość kobiet, ale przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby związane ze zmianą stylu życia związanym z wybuchem II wojny światowej. Wełnę wykorzystywaną do zrobienia siatki na włosy można było pozyskać ze starego ubrania, co w czasach racjonowania i nieustannych przeróbek miało niebagatelne znaczenie.
 Kobiety, które zaczęły masowo zastępować w fabrykach i zakładach pracy mężczyzn wcielonych do armii, musiały chronić swoje fryzury. Siatki nadawały się do tego idealnie. Mogły nie tylko uchronić włosy przed np. wkręceniem w tryby maszyny, ale także nadać fryzurze jako takiego wyglądu w czasie pracy.

Siateczki różniły się między sobą wyglądem. Oczka mogły być różnej wielkości. Góra siateczki ozdobiona była często wstążeczką. Siateczka mogła zakrywać tylko część włosów lub nachodzić na ich całość. W wersji wieczorowej nitka była cieńsza i metaliczna, oczka mniejsze i dodatkowo ozdobione np. koralikami czy perełkami.
Głos Poranny Łódź 1929 (źródło Polona.pl)
Fryzury z siateczką 

To doskonała ozdoba włosów upiętych w stylu lat 40. Najlepiej wyglądają przy victory rolls oraz "sztucznych" grzywkach oraz przy podpiętych z przodu puklach włosów. Poniżej kilka przykładowych fryzur z wykorzystaniem siateczki.




Super Kawaii Mama
Arthelia Attic 




Skąd wziąć siateczkę?

Jeśli potrafisz dziergać bez problemu wykonasz ją samodzielnie. W sieci znajdziesz bardzo dużo poradników, dzięki którym będziesz mogła spróbować wykonać swoje własne siatki w różnych kolorach. Poniżej znajdziecie przykładowe adresy z instrukcją (w języku angielskim):

Siateczka na włosy wzór z roku 1945

Siateczka do włosów i wzór na torebkę 

Siateczki możecie kupić także na Etsy. Najtańsze, które znalazłam kosztują około 40 zł i można je dostać w bardzo wielu kolorach.
Gin Poodle 
ArtheliasAttic

Najtańsze siatki można znaleźć też również na Aliexpress - na przykład tutaj. 
Moją siatkę zrobiła mi Mama :)



9 komentarzy:

  1. Piękne te siateczki! Ostatnio wróciłam do szydełkowania, więc chyba pokuszę się o zrobienie takowej :) Bardzo ładnie ci w twojej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Mnie niestety brakuje umiejętności (czytaj: cierpliwości).

      Usuń
  2. Trochę głupio tak zaczynać od autoreklamy, więc, aby nie było, że jestem bucem, napiszę najpierw, że bardzo ci pasują lata czterdzieste. Te usta...cudny kolor. Taka prawdziwa czerwień. Mmm...

    Być może zainteresuje cię historia opisana na moim blogu.Czas akcji: 1900 rok.
    https://morderstwo-w-hotelu.blogspot.com/
    Proszę, zajrzyj.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie te siateczki są zbawieniem, bo moje umiejetności fryzjerskie są żadne ;-). A tutaj wzmianka w gazecie "Rewja" o siatkach-modnym dodatku: https://polona.pl/item/37699916/12/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, wystarczy siateczka i fryzura od razu nabiera retro charakteru ;)
      Dzięki za link - pozwoliłam sobie wkleić do artykułu skan.

      Usuń
  4. Ja mam takie dwie siateczki... spadek po Prababci. Obie z cieniutkiej jak włos niteczki, jedna z koralikami a druga z perełkami. Parę razy założyłam tą z perełkami, od razu miałam poczucie takiej elegancji :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O ile się nie mylę Evita miała podobnie upięte włosy. Super fryzury.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis