|
Danuta Duszniak Imbryki "Kolumb" |
15 grudnia 2017 roku Muzeum Narodowe w Warszawie otwiera długo wyczekiwaną Galerię Wzornictwa Polskiego, pokazującą najciekawsze prace polskich projektantów z różnych epok i środowisk – od początku XX wieku po czasy współczesne. 624 przedmioty z XX i XXI wieku reprezentować będą najważniejsze nurty twórczości z zakresu sztuki użytkowej, rzemiosła artystycznego i wzornictwa przemysłowego, od zakopiańskiego rękodzieła sprzed stu lat po najnowszy design: prototypy, modele i projekty.
|
Alina Wyszogrodzka Tkaniny "Panny" |
Widzowie udadzą się w podróż poprzez najważniejsze zjawiska rodzimej sztuki użytkowej, od stylu zakopiańskiego, przez Stowarzyszenie Warsztaty Krakowskie, Spółdzielnię Artystów Plastyków „Ład”, modernistów z kręgów Praesensu i różnorodne projekty okresu powojennego, aż po najlepsze przykłady współczesnego polskiego designu. Osobne miejsce w galerii znajdą zagadnienia związane z projektowaniem przemysłowym, projektowaniem dla dzieci oraz etnoprojektowaniem. Obok słynnych ikon polskiego wzornictwa prezentowane będą materiały archiwalne, m.in. fotografie i fragmenty kronik filmowych, przybliżające kontekst historyczny prezentowanych w galerii obiektów.
Przed nami wielkie święto polskiego designu. W odpowiedzi na potrzebę udostępnienia publiczności kolekcji rodzimej sztuki użytkowej otwieramy długo wyczekiwaną Galerię Wzornictwa Polskiego. Na niewielkiej przestrzeni przedstawiamy historię myśli projektowej od XX wieku do lat współczesnych. Mamy nadzieję, że otwierana galeria jest zaczątkiem szerokiej stałej prezentacji kolekcji polskiego wzornictwa. Spodziewamy się, że pełna ekspozycja będzie możliwa w 2021/22 roku w powiększonej przestrzeni Muzeum – mówi Mateusz Labuda, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.
|
Galeria Wzornictwa Polskiego |
Nowa galeria stała w MNW pokazuje, jak o projektowaniu myślano w różnych epokach i środowiskach twórczych – od kręgu zakopiańskiego poprzez Warsztaty Krakowskie, Spółdzielnię Artystów „Ład” i modernistów z kręgu grupy „Praesens”. W galerii będzie można zobaczyć obiekty z okresu powojennego, z czasu odbudowy, socrealizmu, po odwilż i poodwilżową nowoczesność – najbardziej dynamiczne lata polskiego wzornictwa – na przykładach najlepszego współczesnego designu kończąc. Osobne miejsce znajdą w niej zagadnienia związane z projektowaniem przemysłowym, projektowaniem dla dzieci oraz etnoprojektowaniem.
|
Fotel Tulipan |
Stworzone z wyjątkową inwencją przedmioty codziennego użytku prezentowane będą w układzie chronologicznym, wyznaczonym przez najważniejsze wydarzenia artystyczne i historyczne. Całość wzbogacają materiały fotograficzne i fragmenty archiwalnych kronik filmowych.W Galerii Wzornictwa Polskiego znajdą się zarówno realizacje z seryjnych produkcji, popularne odbiorniki telewizyjne i radiowe, meble, tkaniny, sprzęt gospodarstwa domowego, jak również wybitne prace polskich autorów, które jako projekty, modele i prototypy nie zaistniały w powszechnym odbiorze, świadczą jednak o wielkim potencjale polskiej myśli projektowej.
Design, wzornictwo, projektowanie to działalność twórcza najbardziej związana z naszą codziennością. Piękne i użyteczne przedmioty, którymi się posługujemy, mają wpływ na nasze życie. W nowej galerii pokażemy, jak na przestrzeni XX i XXI wieku artyści kształtowali materialne otoczenie człowieka. Prowadzimy widza poprzez kolejne dekady z charakterystycznymi dla nich stylistycznymi przemianami, przedstawiamy kolejne stowarzyszenia i ważne dla rozwoju projektowania instytucje oraz dominujące środowiska artystyczne, aby przybliżyć to wymykające się jednoznacznej definicji pojęcie, jakim jest wzornictwo – tłumaczy Anna Maga z Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego MNW, współkuratorka galerii.
|
Krzesło Sarenka |
Porządek chronologiczny pozwala prześledzić zmiany sposobu myślenia o projektowaniu, a także ukazuje zależność od okoliczności dziejowych, w tym gospodarczych. Otwierają go ostatnie dekady zaborów, zdominowane przez styl zakopiański Stanisława Witkiewicza, który spajać miał tożsamość narodu jeszcze przed odzyskaniem niepodległości. Natomiast w międzywojennych pracach artystów Warsztatów Krakowskich oraz warszawskich środowisk, w tym Spółdzielni Artystów „Ład” widoczne były inspiracje brytyjskim ruchem „Arts and Crafts”. Szczególną grupę stanowią prace twórców, którzy uczestniczyli w Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu w 1925 roku – Karola i Zofii Stryjeńskich oraz Antoniego Kenara.
|
Serwis Kula |
Najważniejsze dzieła powojennego wzornictwa reprezentują prace Władysława Strzemińskiego, Jana Bogusławskiego, Jana Kurzątkowskiego oraz późniejsze Andrzeja Jana Wróblewskiego, czy Barbary Hoff. Oddają one specyfikę twórczości z czasów odbudowy kraju, socrealizmu, lat po odwilży, a także pierwszych objawów nadchodzącego kryzysu gospodarczego. Wyzwanie podjęli projektanci, którzy musieli zmierzyć się z trudną sytuacją ekonomiczną. Mimo ograniczeń, twórcy dbali o obecność piękna w otoczeniu, co pokazuje nowa ekspozycja, obejmująca zarówno przedmioty luksusowe, jak i te znajdujące się w powszechnym użyciu.
|
Krzesło Piórka Jan Kurzątkowski |
Galeria Wzornictwa Polskiego zawdzięcza swoje powstanie Ośrodkowi Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie. W ramach Zbiorów Sztuki Nowoczesnej MNW od roku 1978 roku zajmuje się on dokumentacją oraz gromadzeniem najznakomitszych przejawów polskiego designu. Stale powiększająca się kolekcja liczy obecnie ponad 25 tys. obiektów, na które składają się realizacje i projekty mebli, szkieł i ceramiki, tkanin i odzieży, metaloplastyki, biżuterii, zabawek, przedmiotów gospodarstwa domowego oraz maszyn i urządzeń przemysłowych. Powstanie galerii poprzedzały wystawy polskiej sztuki użytkowej w MNW, w tym wzbudzająca duże zainteresowanie wystawa „Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji MNW” z 2011 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz