Eustachy i Matylda Fot. T.Rolke |
W strefie The Designer
Gallery w Galerii Mokotów można obejrzeć wystawę poświęconą Polskiej Fotografii
Mody z lat 50-tych, 60-tych, 70-tych i 80-tych. „Powiększenie” to prace najwybitniejszych polskich fotografów, którzy wspólnie tworzyli historię
polskiej mody m.in.: Tadeusza Rolke, Andrzeja Wiernickiego oraz Janusza
Sobolewskiego. Mocnym punktem wystawy, którą można odwiedzać do kwietnia 2018
r., są fotografie jednego z najbardziej cenionych fotoreporterów Europy – Chrisa
Niedenthala.
- Moda ma swoją
historię. Nie jest osadzona wyłącznie w aktualnych trendach. Jest związana z
czasem, z ludźmi, ze zdarzeniami. Żeby ją zrozumieć, warto wiedzieć
więcej. Niech ta instalacja będzie ciekawą lekcją historii i inspiracją dla
projektantów pracujących dziś, kilkadziesiąt lat później, a także dowodem na
to, że Polska ma swoją ciekawą i pięknie uwiecznioną Historię Mody – powiedziała
otwierając wystawę, Kasia Sokołowska, Dyrektor Artystyczna The Designer
Gallery.
I rzeczywiście na wystawie można zobaczyć prace fotografów, którzy
pasjonowali się modą, ale nie tylko. Jej pokazy były często także pretekstem do
portretowania widzów – zarówno zwykłych obywateli, jak i również, gdy tylko
nadarzała się taka okazja, zasiadających w pierwszym rzędzie sekretarzy i ich
żon.
T. Rolke |
Fotografia mody choć skupia się na wąskiej tematyce ubioru,
to często w sposób żywy i przejrzysty potrafi pokazać klimat dokumentowanego
wycinka czasu. Opowiada o tęsknotach i marzeniach kolejnych pokoleń. W PRL-u,
pomimo surowej rzeczywistości politycznej i ekonomicznej, fotografia zawsze
znajdowała sposób na modę.
J. Sobolewski |
Kuratorka wystawy, Agnieszka Ścibior, wybrała do
zaprezentowania prace aż 23 wybitnych fotografów, wśród których znaleźli się:
Chris Niedenthal, Tadeusz Rolke, Andrzej Wiernicki, Janusz Sobolewski,
Władysław Pawelec, Zbigniew Dłubak, Eustachy Kossakowski, Maciej Osiecki, Jerzy
Michalski, Roman Kotowicz, Lucjan Fogiel, Mirosław Stankiewicz, Jacek Barcz,
Jerzy Woropiński, Tadeusz Wackier, Zbyszko Siemaszko, Jerzy Płoński, Władysław
Sławny, Wojciech Plewiński, Witold Kuliński, Sławek Biegański, Wiesław Mariusz
Zieliński oraz Tadeusz Sumiński. Dzięki scenografii Anny Szczęsnej zyskały one
oprawę nawiązującą do uwiecznionego na fotografiach czasu.
T.Rolke |
Chris Niedenthal to jeden z najbardziej cenionych
fotoreporterów Europy. Współpracował m.in. z takimi magazynami, jak „Newsweek”,
„Time”, „Der Spiegel”, „Geo” czy „Forbes”. Jedna z jego najbardziej znanych
fotografii przedstawia transporter opancerzony SKOT stojący przed kinem
„Moskwa” w Warszawie, na którego fasadzie widnieje afisz filmu „Czas
Apokalipsy” Francisa Forda Coppoli. To dramatyczne zestawienie uwiecznione na
fotografii stało się ikoną stanu wojennego. Dla Chrisa Niedenthala moda była
tematem pobocznym, ale jako tło epoki niekiedy wysuwa się na pierwszy plan.
Tadeusz Rolke jest jednym z najwybitniejszych polskich fotografów
2-giej połowy XX wieku i uznanym prekursorem polskiej fotografii reportażowej.
Jego fotograficzne archiwum to ponad 60 lat historii Polski. Jak sam mówi,
fotografowanie to dla niego sposób opowiadania o świecie. Jednym z jego
najbardziej rozpoznawalnych zdjęć, które można zobaczyć na wystawie, jest
fotografia „Eustachy i Matylda”. W 1960 roku Rolke uwiecznił na nim swojego
bliskiego przyjaciela, Eustachego Kossakowskiego (też fotografa), opartego o
kierownicę równie modnego, co trudno dostępnego w PRL skutera Lambretta.
To zdjęcie stało się symbolem epoki.
T. Rolke |
Kolejnym autorem, którego prace można zobaczyć na wystawie jest
Andrzej Wiernicki, który od końca lat 50-tych przez 45 lat pracował w tygodniku
„Kobieta i Życie”. Jak wspomina, często z witryn kiosków Ruchu spoglądało na
niego po kilkanaście „jego okładek”. Jego ulubioną modelką była Teresa
Tuszyńska, którą odkrył w 1958 roku. Później zagrała u boku polskiego Jamesa
Deana, czyli Zbyszka Cybulskiego, w „Do widzenia, do jutra” Jakuba
Morgensterna.
T.Rolke |
Czwarty z wielkiej czwórki, Janusz Sobolewski, od 1965 roku
przez 30 lat systematycznie fotografował modę. Jako jeden z pierwszych w Polsce
aranżował sesje mody w kształcie, jaki znamy współcześnie. Pracował dla
tygodnika „Itd.” oraz magazynów „Ty i ja”, „Polska”, „Przekrój” i „Moda”. W
latach 70-tych był prekursorem fotografii barwnej w tych wydawnictwach.
Zdjęcia prezentowane na wystawie pokazują najważniejszych
twórców mody z tamtych lat: Jadwigę Grabowską, kreatorkę „Mody Polskiej”, Jerzego
Antkowiaka, projektanta, którego wizjonerstwo można porównywać z talentem Yves’a
Saint Laurenta oraz Barbarę Hoff. Po zaprojektowane przez nią sukienki ustawiały
się w czasach PRL-u najdłuższe kolejki.
Na fotografiach można zobaczyć także gwiazdy tamtych lat,
między innymi Marylę Rodowicz, która zawsze w umiejętny sposób używała
mody dla pokreślenia swojej indywidualności oraz Halinę Frąckowiak. Ta ostatnia
na festiwalu w Opolu w 1970 r. zrobiła furorę niezapomnianą kreacją złotej „zbroi”
zaprojektowanej właśnie przez Barbarę Hoff.
Jerzy Antkowiak z modelkami Fot. T. Rolke |
Wystawę można oglądać do kwietnia 2018 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz