środa, 22 stycznia 2020

Retro wykroje krawieckie za darmo: gdzie ich szukać?




Do nauki szycia na maszynie podchodziłam w swoim życiu kilka razy. I w końcu pogodziłam się z tym, że nie opanuję tej sztuki w stopniu zadowalającym.



Moja wszechstronnie uzdolniona mama, tak jak pewnie wiele młodych kobiet w latach 70., nauczyła się szyć samodzielnie. Dlatego już w dzieciństwie miałam świetną sukienkę, kostium na bal karnawały czy wełniany sweter. Ja też chciałam szyć. Ale mimo paru prób, skończyło się na dobrych chęciach.

Brakowało mi cierpliwości i szybko się zniechęcałam. A to nitka się urwała, a to trzeba było coś spruć i zaczynać od początku. Już nie wspomnę o nauce dziergania na drutach...myślałam, że oszaleję.
Gdy zainteresowałam się modą retro, odkryłam mnóstwo blogerek, które własnoręcznie szyły albo przerabiały ubrania inspirowane stylem lat 40. czy 50. I znów odżyła we mnie chęć, aby spróbować jeszcze raz. Dostałam w prezencie maszynę do szycia, pomyślałam, że może teraz się uda. Oczywiście nie wychodziło mi to za bardzo, a maszyna stała w kącie jak przysłowiowy wyrzut sumienia.

Uznałam, że szycie to jednak nie dla mnie. Wiem, że są kursy, ale mnie to po prostu nie sprawia przyjemności. A chyba o to powinno w tym przede wszystkim chodzić. Nadal z wielką przyjemnością obserwuję na Instagramie dziewczyny, które są w tym mistrzyniami (np. Corsetry & Romance czy Marchewkowa).


Jeśli chciałabyś spróbować swoich sił w szyciu albo szukasz inspiracji, chciałam polecić ci dwa fajne adresy.

Autorka bloga Va-Voom Vintage zamieściła na swojej stronie linki do darmowych wykrojów, które znaleźć można w sieci. Nie wszystkie są nadal dostępne, bo lista powstała jakiś czas temu, ale z bardzo wielu wciąż można korzystać. Wśród nich są między innymi rozkloszowane sukienki w stylu New Look, moda lat 40., wzory swetrów do wydziergania czy wykroje bielizny retro.



Vintage Wiki Patterns to idealne miejsce dla osób, które szyją i szukają inspiracji. Nie znajdziecie tu wprawdzie darmowych wykrojów, które można ściągnąć, ale będziecie mogły przejrzeć ponad 90 tysięcy okładek wzorów od końca XIX wieku do lat 90. XX wieku. Vintage Wiki Patterns to miejsce stworzone przez pasjonatów retro szycia, dlatego pod wieloma wykrojami są linki prowadzące do blogów. Dzięki temu można zobaczyć, jak wygląda gotowy projekt, na niektórych stronach publikowane są darmowe skany wykrojów, często można zamówić też retro wzory do samodzielnego szycia.


Mam w domu kilka książek z wykrojami oraz wzorami do dziergania, przede wszystkim z lat 50., ale jest także jedna brytyjska książeczka z 1906 oraz żurnal z modą 1986 roku.
Jeśli interesuje cię któraś pozycja, napisz do mnie maila (vintage_girl@gazeta.pl) albo  skontaktuj się przez Facebooka.



1 komentarz:

  1. Ale trafiłaś, akurat w grudniu dostałam maszyne i przepadłam. Kilka ciekawych wykrojów postaram sie wykorzystać.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis